De Leoncino Bobber 400 werd in Pesaro ontworpen door het Centro Stile van Benelli. Dit model markeert Benelli’s intrede in een nieuw segment dat tot nu toe onontgonnen was door het merk – dat van de power cruisers en biedt een perfecte combinatie van de iconische designelementen van de Leoncino-familie met de klassieke kenmerken uit de custom-wereld. Het resultaat is een moderne en onderscheidende motorfiets, met een ontwerp dat zowel agressief als harmonieus is, en twee werelden met elkaar verbindt: de customcultuur en Benelli’s eigen erfgoed, hier samengebracht in een perfect evenwicht.
Met dit model begint de rijervaring al vóór je de sleutel omdraait. Elk detail is zorgvuldig geïntegreerd: de korte achterkant, de brandstoftank in Leoncino-stijl, de robuuste banden en niet te vergeten de nieuwe 60° V-twinmotor, die samen met de dubbele uitlaat en het zichtbare luchtfilter fungeren als designelementen die onmiddellijk de aandacht trekken. Of je nu op open wegen rijdt of door stadsstraten navigeert, de Leoncino Bobber 400 voelt natuurlijk aan en laat zijn bestuurder opvallen met een uniek karakter.
Eenmaal plaatsgenomen zorgt het brede stuur met bar-end spiegels voor volledige controle over de motor. Het compacte, ronde digitale display in het midden toont alle belangrijke informatie. De zitpositie is onmiskenbaar cruiser-stijl, met de voetsteunen naar voren geplaatst.
De voorste koplamp valt op door zijn custom-geïnspireerde vorm, terwijl hij toch de kenmerkende Leoncino-stijl behoudt dankzij de herkenbare LED-lichtboog, die nu een meer langgerekte vorm heeft. Datzelfde erfgoed komt terug in de brandstoftank, die wordt gekenmerkt door royale vormen en een smalle middensectie waardoor de rijder perfect integreert met de motor. Een metalen logo in de zijpanelen maakt het ontwerp compleet. Het minimalistische voorspatbord met het Benelli-embleem en de korte achterzijde benadrukken het bobberkarakter. Het achtergedeelte, gemaakt van structureel metaal en voorzien van een afneembaar duozadel, samen met de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers die elegant zijn geïntegreerd, geven de motor een strakke en verfijnde uitstraling.
Een onderscheidend en innovatief element is het luchtfilter, dat verandert van een puur technisch onderdeel in een verfijnd ontwerpelement, waarbij het filterelement zichtbaar is door een transparante afdekking. De V-twinmotor, nieuw voor Benelli, speelt een cruciale rol in het project en bepaalt in grote mate het karakter van de motorfiets. De nieuwe 60° tweecilinder levert 34 pk bij 8.000 t/min en 3,57 kgm koppel bij 5.000 t/min. Hij is vloeistofgekoeld, met gefreesde koelribben die zijn lijnen accentueren en zijn custom-uitstraling versterken. De radiator is slim weggewerkt tussen de stijgende buizen van het stalen dubbel wiegframe. De Leoncino Bobber 400 biedt uitstekend rijcomfort dankzij zijn veringsysteem met een 35 mm upside-down voorvork en een dubbele schokdemper die samenwerkt met de achterbrug.
Tot de technische hoogtepunten behoren de ruim bemeten 16-inch wielen, voorzien van 130/90-banden vooraan en 150/80-banden achteraan, die de Bobber zijn krachtige houding en sterke wegaanwezigheid geven. Het uitlaatsysteem, volledig conform de Euro 5+ regelgeving, trekt eveneens de aandacht met zijn dubbele gestapelde dempers, een typisch kenmerk van cruisermotoren.
Op het vlak van actieve veiligheid is de Leoncino Bobber 400 uitgerust met een TCS-tractiecontrolesysteem, dat eenvoudig kan worden uitgeschakeld via een speciale schakelaar op het stuur.
Oplettende rijders zullen ook de riemaandrijving opmerken, een keuze die zorgt voor soepeler rijgedrag en minder onderhoud dan een traditionele ketting, waardoor de bestuurder zich volledig kan concentreren op het rijplezier en het gevoel van vrijheid dat alleen Benelli’s nieuwste creatie kan bieden.
De Benelli Leoncino Bobber 400 is binnenkort verkrijgbaar in de kleuren Desert Tan en Midnight Black.