Winterstalling: rust roest, maar niet met deze 5 tips

Geen zin om door het vriesweer te rijden? Geen probleem. Veel motorrijders stallen hun tweewieler in afwachting van de eerste lentezon. Let wel op, een goede winterstalling heeft meer omhanden dan het parkeren van je motor onder een zeiltje. We vatten de belangrijkste tips graag voor u samen.

1. Technische controle

Wacht niet tot de lente om je motor te (laten) inspecteren. Slijtage-onderdelen zoals banden, remblokken, ketting en tandwielen vervang je best voor de winterstalling. Op die manier ben je de voorjaarsdrukte bij je dealer te snel af. Maak van de gelegenheid ook gebruik om de vloeistoffen van je motor te checken. Zo vermijd je  interne corrosie.

2. Een douche voor het slapengaan

Vooraleer je je motorfiets onder z’n dekentje instopt, geef je hem best een grondige poetsbeurt. Zo krijgt aangekoekt vuil geen kans om uit te harden of roest te vormen. Besteed extra aandacht aan het reinigen van een vuile ketting, vorkpoten, en de scharnieren aan je achterste schokbreker. Als de motor na de poetsbeurt helemaal schoon en droog is, gebruik je wat WD-40 of siliconenspray op metalen delen en scharnierpunten. De ketting krijgt uiteraard een flinke dosis kettingspray.

3. Batterij aan de lader

Een druppellader is essentieel gereedschap voor wie zijn motor ’s winters wil stallen. Een batterij die stilstaat, loopt immers leeg en in tegenstelling tot wat veel rijders geloven is het ongezond voor je motorolie (en dus ook je motorblok) om je motor regelmatig op te starten zonder te gaan rijden. Wie vlot wil vertrekken in de lente, hangt zijn batterij dus aan een lader.

4. Voltanken mét additief

Moderne motoren zijn geschikt om te draaien op Euro 95 benzine die een percentage bio-ethanol bevat. Dat goedje kan inwerken op je motor als hij stilstaat. Kies daarom voor benzine met een zo laag mogelijk bio-ethanol-gehalte en overweeg een zuiverend additief indien er toch bio-ethanol in je tank zit. Je wil immers geen roest in je tank of afzetting in je benzineleidingen.

5. De ene hoes is de andere niet

Bij de stalling wil je uiteraard je motor beschermen tegen krassen of stof. Je hebt vast al wel eens een motorhoes gezien in het straatbeeld, maar zo’n waterdichte hoes voor buitenslapers is niet altijd de beste keuze voor in je garage. Dek je motor dus best af met ventilerend textiel, op die manier krijgt roestvorming geen kans.

Bonustip: Bandenspanning (!)
Wie vreest dat het karkas van zijn banden zou vervormen, kan kiezen voor een stalling op paddockstands, of het harder oppompen van de banden. Wat het ook wordt: het belangrijkste is dat je je bandenspanning controleert vooraleer je je motor uit zijn stalling haalt. Met deze tips ben je niet enkel klaar voor de winterstalling, maar meteen ook voor je eerste lenterit. Let wel op, je motorfiets zal in topconditie zijn na een gezonde winterslaap, maar je stuurmanskunsten kunnen dan misschien wel wat opwarming gebruiken …