Vier nieuwe modellen op EICMA 2025

Maar liefst Vier nieuwe modellen werden vandaag voorgesteld aan de wereld tijdens de persconferentie van Benelli op EICMA. Dit zijn de vier modellen. TRK 602 X, TRK 902 Stradale, TRK 902 Xplorer en de Tornado Naked Twin 550. 

𝗗𝗶𝘀𝗰𝗹𝗮𝗶𝗺𝗲𝗿: De modellen op deze pagina zijn op EICMA 2025 gepresenteerd. Het is momenteel nog niet bekend welke modellen en kleuren in België beschikbaar zullen zijn en de specificaties zijn onder voorbehoud. Hierover zullen we meer informatie delen in het voorjaar van 2025.

TRK 602 X

Benelli vernieuwt zijn instapmodel met de presentatie van de definitieve versie van de TRK 602 X. Het ontwerp van de TRK 602 X bouwt voort op de stijlconcepten die zijn geïntroduceerd in de 702- en 902-serie, maar is hier opnieuw geïnterpreteerd met als doel een vloeiendere, continuïteit en geavanceerdere ontwerptaal te realiseren. De oppervlakken zijn gladder en strakker, zonder naden of scherpe lijnen die de continuïteit zouden onderbreken. In vergelijking met de 502 heeft de TRK 602 X een motor met een grotere cilinderinhoud, die is ontworpen om de motor meer karakter te geven en elke rit tot een belevenis te maken. Het is de nieuwe 554 cc tweecilinder met een 270° krukas, geïntroduceerd op de Tornado 550. De grotere cilinderinhoud verhoogt het koppel over het hele vermogensbereik, met een piek van 54 Nm en een vermogen van 56,0 pk, waardoor onder alle rijomstandigheden het juiste vermogen wordt geleverd. De royale standaarduitrusting wordt verder verrijkt met handbeschermers met geïntegreerde richtingaanwijzers, een USB-aansluiting en een middenstandaard. En bovenal zijn er de verstevigingselementen die nu essentieel zijn op crossover-modellen met lichte offroad-capaciteiten: zijdelingse valbeugels en een aluminium skidplate.

TRK 902 Stradale

De TRK 902 Stradale is rechtstreeks afgeleid van het Xplorer-platform, waarmee hij de motor en het frame deelt, en is Benelli's interpretatie van de crossover-motorfiets voor lange afstanden.

De TRK 902 Stradale presenteert zich als een herinterpretatie van de Xplorer, ontworpen voor lange reizen en speciaal uitgerust voor liefhebbers van lange afstanden op de weg. Hoewel de motor en het chassis hetzelfde zijn, onderscheidt de Stradale zich van de Xplorer door opvallende esthetische details en technische kenmerken die zijn geschiktheid voor asfalt benadrukken.

Van voren gezien heeft de motorfiets een ander windscherm, dat hier transparant en groter is, om uitstekende aerodynamische bescherming te bieden tijdens lange ritten. Het windscherm is volledig elektrisch en traploos verstelbaar. Om zijn identiteit als crossover voor op de weg te benadrukken, is de Stradale uitgerust met lichtmetalen velgen van 17 inch, voorzien van Pirelli Angel GT II sport-touring banden van 120/70 voor en 180/55 achter.

Door het kleinere voorwiel in vergelijking met de Xplorer (19 inch) en de kortere veerweg, van 170 mm naar 130 mm, is de zithoogte van de berijder lager, namelijk 805 mm. De Euro 5+-goedgekeurde motor, die ook in de Xplorer wordt gebruikt, is een nieuwe 904 cc inline twin. Het koppel bereikt een piek van 90 Nm, terwijl het maximale vermogen 95,2 pk bedraagt. Het nieuwe inlaatsysteem is voorzien van dubbele 46 mm elektronische gasklephuizen die worden bediend door Ride-By-Wire.

Standaarduitrusting omvat: 7-inch TFT dashboard, cruise control, een quick shifter, en verwarmde handvatten met drie standen en een verwarmd zadel. 

TRK 902 Xplorer

Benelli versterkt en breidt zijn crossover-gamma uit met de introductie van de TRK 902 Xplorer, de definitieve versie van het concept dat vorig jaar werd onthuld. Het is het eerste model van de familie, waarop ook de straatversie zal worden gebaseerd.

De TRK 902 Xplorer is klaar om te vertrekken en liefhebbers de sensatie van het avontuur te bieden. Ontworpen om verder te gaan dan verharde wegen en gebieden en landschappen voorbij de horizon te verkennen. Aan de voorkant zijn de richtingaanwijzers, die traditioneel op een standaardpositie worden geplaatst, nu geïntegreerd in de handbeschermers, waardoor ruimte ontstaat voor OEM LED-spotlights die zijn ondergebracht in een beschermde en opvallende uitsparing. Om zijn avontuurlijke karakter te benadrukken, is het model standaard uitgerust met tubeless tangentiële spaakwielen met gesmede aluminium naven en velgen; het 19-inch voorwiel optimaliseert de offroad-rijervaring. Het achterwiel is 17 inch en beide banden zijn Pirelli Scorpion™ Rally STR M+S. Met deze kenmerken en een veerweg van 170 mm bereikt de bodemvrijheid 215 mm, terwijl de zithoogte van de berijder 840 mm is. Deze configuratie maakt het gemakkelijk om obstakels op uitdagend terrein te overwinnen, iets waar de Xplorer zeker op is voorbereid. Dit model heeft dezelfde 904 cc inline twin-motor met een vermogen van 95,2 pk en een koppel van 90 Nm. 

Standaarduitrusting omvat: 7-inch TFT dashboard, cruise control, een quick shifter, en verwarmde handvatten met drie standen en een verwarmd zadel. Ook standaard inbegrepen zijn structurele beschermingselementen die typisch zijn voor de crossover-categorie, zoals valbaren met rubberen bumpers om de motorfiets te beschermen in geval van een val. Een aluminium skidplate en een middenstandaard.

Tornado Naked Twin 550

Spierachtig en agressief. Met deze twee kenmerken, die typerend zijn voor de sportieve naked-traditie van Pesaro, in gedachten ontwierp het Centro Stile Benelli de Tornado Naked Twin 550. Een motorfiets die de introductie markeert van een nieuwe stijltaal, die de komende jaren als maatstaf zal dienen voor de sportieve naked-familie van Benelli.

De gespierde lijnen van de brandstoftank, die in sommige delen doen denken aan het verleden, hebben nu een oppervlaktebehandeling die is geïnspireerd op vloeiendheid en dynamiek. Samen met de gestroomlijnde en taps toelopende achterkant zorgen ze voor een sterk gevoel van sportiviteit, de pure essentie van dit model. Vanuit elke hoek lijkt de Tornado Naked Twin 550 klaar om op het eerste signaal van de rijder vooruit te springen. De motor, dezelfde als die van de Tornado 550, is een 554 cc parallelle twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en 16 kleppen, die 56 pk (41,2 kW) levert bij 8250 tpm en een koppel van 5,5 kgm (54 Nm) produceert bij 5500 tpm. Hij is getuned om de rijeigenschappen van de Tornado Naked Twin te verbeteren, die zeer wendbaar is dankzij zijn stalen buizenframe en aanpasbare vering.

De Tornado Naked Twin 550 zal ook beschikbaar zijn als A2 versie.