Klaar voor een testrit?

De zoektocht naar je ideale motorfiets is niet altijd simpel. Er zijn heel veel motoren voor evenveel doeleinden en de motor die je het mooist vindt, sluit niet altijd aan bij jouw gebruik. Testrijden is dan ook meer dan gewoon even toeren. Eerst maak je een grondige voorselectie en tijdens de rit hou je je hoofd erbij en deze checklist bij de hand. Go!

Vorm en functie

Koop je een motor omwille van zijn looks, of om zijn gebruiksgemak? Bij deze belangrijke afweging kiezen de meeste motorrijders een gulden middenweg. Je mag dan wel verliefd worden op het uiterlijk van die agressieve supersport of hoge adventure, de beleving kan dik tegenvallen als je pakweg eerder klein van gestalte bent, of iedere dag een traject van 150 kilometer wil pendelen. Hoe beter je weet wat je met de motor wil doen, hoe gemakkelijker het wordt om een segment te kiezen. Binnen dat segment ga je dan op zoek naar de tweewieler die jij het mooist vindt. 

Budget
Een eerste selectie maken is eenvoudig: bepaal (ongeveer) het budget dat je voor ogen hebt en er zullen meteen een aantal motorfietsen afvallen. Wees daarbij niet te zuinig, maar overschat je portefeuille ook niet - zeker als je de catalogus erbij neemt, kan een motorfiets duurder uitvallen dan verwacht.

Hoger-Lager
Wil je zeker gemakkelijk met je voeten bij de grond kunnen? Of heb je al voldoende ervaring en vertrouwen opgebouwd om ook met een zwaardere, hogere motor op pad te gaan? Het spreekt voor zich dat grote, sterke rijders hier een voordeel hebben, maar laat je ook niet te snel afschrikken. Zelfs de grootste, zwaarste motor weegt niks als je hem in balans houdt en één voetje aan de grond volstaat als je vooruitziend genoeg bent om je stopplekken goed uit te kiezen.

Zithouding

Plat op de tank liggen met je polsen op een clip-on stuur: da’s perfect als je op circuit rijdt, maar er is een reden waarom supersport-motoren minder goed verkopen. De zithouding is namelijk erg vermoeiend op de openbare weg. Een naked bike met recht stuur biedt een pak meer controle door de grotere hefboom en ook toermotoren of adventures hebben vaak een lekker breed stuur dat perfect in de hand valt.

Zithouding: Kniehoek!

Laat je niet te snel misleiden door een dik gepolsterd zadel of een breed stuur, want de kniehoek is voor veel mensen net een factor die het comfort beperkt. Op een cruiser zien we typisch forward controls met de voeten naar voren. Een hoogpoter heeft dan weer de voetsteunen wat lager met een heel ruime kniehoek. Toermotoren mikken op de typische 90°-zit en hoe sportiever de motor wordt, hoe krapper de zithoek. Dit voel je niet altijd meteen tijdens een korte testrit, dus besteed er zeker voldoende aandacht aan!

Elektronica

Wil je alle moderne veiligheidssnufjes? Of beslis je het liefst alles zelf? Moderne motoren beschikken vaak over uitgebreide elektronica waarbij je niet meteen alle mogelijkheden door hebt. Laat je hierover dus informeren voor je aan de testrit begint. Wen even aan de stuurknoppen en het dashboard voor je vertrekt, zodat je kan zien of pakweg je ABS of tractiecontrole uitgeschakeld is of niet.

Extra’s

We schreven het hierboven al: een optiecataloog is soms gevaarlijk voor de portefeuille, maar tegelijkertijd o zo praktisch. Een kofferset voor je bagage op reis, een set verwarmde handvatten voor die koude ochtenden of dat extra hoge scherm om je uit de wind te zetten, het kan allemaal. Hou er rekening mee dat je rijervaring kan worden beïnvloed als je een testrit maakt met een model dat net wel of niet met accessoires is uitgerust.