Reisblog: De zomer van Martin en Tanja

Deze zomer zijn Martin en Tanja Europa gaan verkennen met hun TRK 702 en TRK 702 X. Een roadtrip van meer dan 6.000 kilometer. Ontspan en geniet van het verhaal over de prachtige reis van Martin en Tanja!

Een maand op reis in Zuid-Europa met de 702 en 702X

Het was aftellen naar deze dag. Eindelijk was het zover: we vertrokken richting Zuid-Europa. Wij en onze motoren (Benelli 702 en 702X) waren er helemaal klaar voor. In de ochtend beladen we de motoren. Onze bagage konden we gemakkelijk kwijt. Na een ontbijtje werden we uitgezwaaid door onze lieve buren.

De planning

Vier weken met de motoren op pad! De route was uitgestippeld en we waren goed voorbereid. De landen die we zouden bezoeken: Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Albanië, Montenegro, Noord-Macedonië, Griekenland en Italië.
We hadden ons voorgenomen zo min mogelijk snelweg te rijden. Toch namen we op de eerste reisdag de autobahn, om in één keer van onze woonplaats Oldenzaal naar Neurenberg in Zuid-Duitsland te rijden. Zo maakten we alvast wat kilometers zuidwaarts.

Weg van de snelweg

Daarna volgde de reis over kleinere binnendoorwegen richting Midden-Oostenrijk, waar we twee dagen verbleven. We bezochten familie en reden een paar bergpassen. Het weer zat nog niet mee: veel regen en zelfs één keer noodweer in de bergen. We waren blij toen we weer veilig in ons hotel aankwamen.

Ritme van de dag

Op de vijfde dag hadden we het ritme er al lekker in. Kwart voor zeven ging de wekker, motoren beladen en om acht uur weer op pad. De bestemming was Kroatië. We reden over prachtige kleinere wegen en doorkruisten Oostenrijk en Noord-Italië. De kleinere grensovergangen waren een leuke ervaring: er was bijna niemand. Het weer werd steeds beter, de zon brak door en het was heerlijk rijden.

Kroatië: Plitvicemeren en een abandoned place

Na twee reisdagen over panoramaroutes langs de kust kwamen we aan in Kroatië. We bezochten de Plitvicemeren en verbleven hier twee dagen. Dit UNESCO-werelderfgoed is schitterend. Onder leiding van een enthousiaste gids genoten we van dit natuurwonder.
De dag erna bezochten we een oude vliegtuighangar in een berg en een Dakota-vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Deze verlaten plek was lastig te vinden, maar uiteindelijk zeer de moeite waard. Uiteraard hebben we hier ook onze motoren even op de foto gezet.

Montenegro en Albanië: aanpassen in het verkeer

Op de tiende reisdag vertrokken we vroeg in de ochtend richting Montenegro. Ook hier ging alles soepel bij de grens. We reden de prachtige panoramaroute langs de kust en door de bergen. Later die dag staken we de Albanese grens over en vervolgden onze reis langs de kust.
In Albanië was het prima rijden met de motor, al waren de wegen duidelijk slechter en de rijstijl van de medeweggebruikers wat chaotisch. Gelukkig ging alles goed. Het binnenland was prachtig: bergpassen zoals in Oostenrijk, maar hier kwamen we bijna niemand tegen.

Griekenland: branden en Meteora

Op de dertiende reisdag reden we Griekenland binnen, richting Meteora. Dit was een van de absolute hoogtepunten van de reis. Inmiddels zaten we midden in een hittegolf. Regelmatig werden we gewaarschuwd voor branden langs de weg en in de bergen. Bij het plannen van onze routes hielden we daar rekening mee. Het voelde vreemd om soms relatief dicht langs een berg- of bermbrand te rijden.
Na een paar dagen over prachtige binnenwegen bereikten we Meteora. Dit UNESCO-werelderfgoed was adembenemend. Het bezoek aan de kloosters op de bergtoppen maakte diepe indruk. ’s Avonds reden we met de motoren naar een uitzichtpunt, waar we een sensationele zonsondergang meemaakten.

Vakantie in de vakantie

Na twee dagen vervolgden we onze reis richting de Griekse kust en het eiland Kefalonia. Hier zochten we verkoeling en bleven we vier dagen. Een vakantie binnen de vakantie! Even geen motor, maar genieten van de kust, het zwembad en lekker eten en drinken.

Oversteek van Albanië naar Italië

Op reisdag 19 stapten we weer op de motor, richting Durrës in Albanië. Deze rit deden we binnendoor en verspreid over twee dagen. Vanuit Durrës namen we de veerboot naar Bari (Italië). Een hele dag varen: tijd om te ontspannen.
’s Avonds kwamen we aan in Bari. Het was een avontuur om in het donker ons hotel te vinden: slechte wegen en de Italiaanse rijstijl maakten het een uitdaging. Vanaf hier doorkruisten we Zuid- en Midden-Italië, van oost naar noordwest, uitsluitend over binnenwegen. De wegen waren vaak slecht en we moesten goed opletten. Het viel op hoe arm en vervuild dit deel van Italië was.

Italië: van arm naar rijk en richting noorden

Na een paar dagen rijden bereikten we Noord-Italië. Een wereld van verschil met het zuiden: huizen waren weer bewoond, alles zag er verzorgd uit en de wegen waren een stuk beter. Ook de natuur was prachtig. We reden langs het Gardameer, over een schitterende route met talloze authentieke bergtunnels langs het water.

Tussenstop en onze motoren

Inmiddels waren we op reisdag 25. Via Oostenrijk en Duitsland reden we terug. Onze eindbestemming was Noordoost-Duitsland, waar we nog een paar dagen bij familie bleven. Daarna keerden we terug naar huis in Oldenzaal, exact één maand na vertrek.

De TRK’s hebben zich voorbeeldig gehouden, ondanks het soms extreme weer. We reden 6.700 km. Eén keer de ketting gespannen en om de dag gesmeerd, geen druppel olie verbruikt, gemiddeld 1 liter op 22,5 km, en geen enkele storing. Daar word je vrolijk van!

Het was een geweldig avontuur en we kijken alweer uit naar onze volgende reis!

Martin & Tanja