Onroad en offroad

Motorland is in de ban van scramblers en allroads. Daar is een goede reden voor, want beide typen motorfietsen zijn zowel offroad als op asfalt erg capabel. Je hoeft dus niet meer noodzakelijk te kiezen tussen cruisen of crossen.

Cruisen of Crossen?

Scramblers waren ooit de voorlopers van moderne crossmotoren. De ontwerpers vertrokken vanuit een model voor de weg, voegden er langere veerwegen aan toe met daarbij nog noppenbanden en verder werd het gewicht tot een minimum gereduceerd. Het resultaat was een krachtige offroader die met de jaren alleen maar lichter zou worden. Grappig genoeg ontstonden de moderne allroads net door aan die scramblers weer meer uitrusting toe te voegen: kuipwerk tegen de wind, valbescherming, bagagemogelijkheden … Zo krijg je motorfietsen zoals de Benelli TRK-modellen, die uitblinken op grindwegen maar evengoed hun mannetje staan als toermotor op de weg.

Retrotrend

Zo rond 2010 beweegt de weegschaal weer in de andere richting. Er ontstaat een retrobeweging met een hoop neoklassiekers, waaronder opnieuw scramblers. De formule blijft ongewijzigd: een redelijk zwaar en krachtig motorblok, serieuze veerwegen, een ronde koplamp met mooi afgeronde tank en verder een basic uitrusting, ten voordele van het gewicht. Bij Benelli heb je de keuze tussen de Leoncino en de Leoncino Trail, waarbij die laatste weer op echte noppenbanden staat en nog iets meer veerweg kreeg.

Compromissen

Allroads of scramblers: beide motortypes blijven ideaal voor avontuurlijke rijders die wel eens een grind- of zandpaadje willen meepikken, zonder extreme crossparcours op te zoeken. En ook voor op asfalt bestaan er compromissen die ervoor zorgen dat je niet het extreem scherpe stuurkarakter krijgt van pakweg een naked bike als de 752S. Die laatste heeft immers een andere geometrie, gefocust op wendbaarheid en stabiliteit bij hoge snelheden.

Bandenkeuze: Road

Wie kiest voor road, offroad of een beetje van beide, krijgt dus meer voorgeschoteld dan enkel een bandenkeuze - al is dat misschien wel het opvallendste kenmerk. Een straatband met een vlak profiel is in de eerste plaats ontworpen om veel grip te bieden op het asfalt, naast goede stuureigenschappen en een lage rolweerstand. De bandendruk is meestal hoog, met een stijf karkas en daarbij horen vaak ook aluminium gietvelgen. Laat je echter niet leiden door de velgkeuze: een 50/50 band kan perfect om een alu velg, net zoals een noppenband. Het wordt dan wel iets meer oppassen voor een harde impact.

Bandenkeuze: Offroad

Ga je helemaal voor het offroad rijden, dan is het een compleet ander verhaal. Centraal staat de controle op het gebrek aan grip. Hier wil je dus een noppenband die in de ondergrond graaft en ook stabiliteit biedt in los zand of modder. Een lange vering komt hier van pas om putten en hobbels te verwerken en ook een set spaakvelgen is geen luxe wanneer je wat harder op een steen of boomstronk knalt.

Bandenkeuze: 50/50

Wil je je allroad of scrambler écht gebruiken waarvoor hij gemaakt is? Dan monteer je een 50/50 band, oftewel een band met lage noppen. Hiermee kan je op elke ondergrond uit de voeten, al kom je de grenzen van de grip uiteraard sneller tegen. Vermijdt extreme hellingshoeken op asfalt én diepe modder offroad, daarmee kom je al een heel eind ver.

Tot slot geven we graag mee dat offroad rijden in België steeds meer een heikele zaak wordt, want beschermde natuurgebieden betreden met de motor is ten strengste verboden. Vraag dus zeker raad  bij een offroad specialist of rijschool in je buurt.