Het Benelli logo: kenmerk van Italiaanse klasse

Benelli bestaat meer dan 10 jaar en heeft een prachtige merkgeschiedenis. Daarbij hoort een logo dat mee innoveert en evolueert. Wat is de geschiedenis van het Benelli logo op onze prachtige benzinetanks? We brengen het in kaart.

1911-1925: Logo van een pionier

In de pioniersfase deed het familiebedrijf Benelli vooral aan herstellingen en onderhoud van auto’s. Het logo was een eenvoudige, duidelijke cirkel met daarop ‘Fratelli Benelli’. Ook de thuisstad van het merk is prominent weergegeven, maar verder was het vooral een sober kenmerk. Naarmate de jaren vorderden, ging Benelli zich meer specialiseren in motorfietsen en vooral lichte racemotoren.

1925-1932: Benelli pakt goud

Benelli behaalde een eerste wereldtitel en daardoor verschijnt in het logo een ster. De buitenste cirkel werd vervangen door een gouden overwinningskrans, al bleef de merknaam identiek: Fratelli Benelli Pesaro.

1932-1951: De komst van de leeuw

Tijdens het interbellum en WOII zou Benelli pas écht uitgroeien tot een industriereus, met een stijgende verkoop én succes op de racebaan. Het logo werd figuratiever, met de toevoeging van een leeuw als hint naar de succesvolle Leoncino-modellen. Waar het eerste logo enkel een groene en blauwe cirkel had, zien we nu groen gras en blauwe lucht, met daarin drie sterren die drie wereldtitels voorstellen. Ook de gouden krans wordt iets gedetailleerder en dankzij de gigantische naamsbekendheid mogen de woorden ‘Fratelli’ en ‘Pesaro’ achterwege blijven. Enkel de naam Benelli volstaat.

1951-1972: Het heetst van de concurrentiestrijd

De jaren ’50 zijn het begin van een felle concurrentiestrijd tussen de goedkopere Japanse merken en de bekendere Europese namen. Benelli is intussen wereldbekend en produceert alles van lichte stadsmotoren tot de zwaarste racemachines. Het merk meet zich onder druk van de Japanners een hypermodern imago aan en daarbij hoort een - voor die tijdsperiode - heel progressief logo met enkel de letters. Het logo zou 20 jaar lang te bewonderen zijn op sommige van de mooiste motoren die ooit uit Italië kwamen, al zou het uiteindelijk geen geluk brengen. Traag maar gestaag verloor Europa de strijd met de modernere Japanse concurrenten, wat ook bij Benelli leidde tot economische problemen.

1972-1995: Invloed uit Japan

Hoewel het vorige Benelli logo een tijdlang gelijklopend gebruikt werd op de prachtige ‘Sei’, kreeg het merk in 1972 een nieuw logo. Het ronde font werd ingeruild voor een hoekiger lettertype en de witte kleur werd goud. Na een zeer woelige financiële periode kwam het merk terecht in handen van de Argentijnse ondernemer Alejandro de Tomaso. Die beval de ingenieurs om meteen de strategieën van de Japanse merken over te nemen, wat leidde tot legendarische modellen als de 750 Quattro en Sei. Deze motoren zijn nog steeds erg gegeerd onder liefhebbers van het merk, al zouden ze de naam Benelli niet redden. Begin jaren negentig zit het merk opnieuw in het slop.

1995-2005: Terug naar de essentie

Halverwege de jaren negentig wordt het merk overgenomen door één van de voormalige machine-operatoren. Hoewel er opnieuw moderne Benelli’s geproduceerd worden, is een faillissement nooit veraf. Prachtige motoren bouwen is één ding, een succesvol internationaal dealernetwerk heropbouwen iets anders. Het belangrijkste wapenfeit in deze tienjarige sluiterperiode is de terugkeer van het oude logo in een iets modernere vorm: we zien opnieuw de leeuw, de krans en de drie sterren.

2005- nu: De leeuw herleeft

Een kleine moderne touch en een reusachtige financiële influx van de Chinese QJ Group geven het Italiaanse Benelli kans op een nieuw leven. We zien de introductie van een compleet nieuw productgamma, naast de uitrol van een uitgebreid en professioneel dealernetwerk. De leeuw mag opnieuw trots brullen.