Wat te doen bij een val?

Op je bek gaan, een schuivertje, bodemonderzoek, het asfalt kussen, horizontaal parkeren, elegant afstappen … Iedereen valt wel eens met de motor en het is niet voor niets een cliché dat er twee soorten motorrijders zijn. Vroeg of laat behoor je tot de groep die al gevallen is, maar wat doe je dan?

Een stevige val

Disclaimer: Het spreekt voor zich dat je bij een mogelijk nek- of rugletsel blijft liggen tot de hulpdiensten komen. We spreken hier dus enkel over een val waarbij je effectief zelf een verschil kan maken.

  • Het eerste wat je altijd doet, is vaststellen of je nog direct gevaar loopt. Vergeet je motorfiets en schade aan je kledij of blessures, maar denk aan aankomend verkeer. Je zal vermoedelijk stijf staan van de adrenaline, en dat helpt om jezelf in veiligheid te brengen. 
  • Geen aankomend verkeer of direct gevaar? Dan is het tijd om eventuele verwondingen te checken. Bij ernstige letsels bel je de hulpdiensten, zo niet werk je deze lijst verder af en doe je later een check-up bij de arts.
  • Er is geen direct gevaar en je hebt geen ernstige kwetsuren? Dan spreekt het voor zich dat je kijkt of er andere slachtoffers zijn die je kan helpen of waarvoor de hulpdiensten nodig zijn.
  • Geen urgent menselijk leed? Dan is het tijd om je motor (als die nog draait) uit te schakelen met de dodemansknop. Dit is de snelste manier om permanente schade aan je krachtbron te voorkomen. 

Het geblutste ego

De overgrote meerderheid van de valpartijen is eerder klunzig en omvat vooral een geblutst ego en wat lichte krassen op de motor. Als er enkel materiële schade is, dan begin je dus waarschijnlijk bij stap 4. Maar er is meer.

  • Forceer jezelf niet om je motor zo snel mogelijk recht te zetten. Kom eerst tot rust en check of je de motor wel veilig kan rechtzetten op de plek waar hij ligt. Ligt je motor op z’n rechterzijde? Dan is het misschien een goed idee om je zijstandaard op voorhand uit te klappen.
  • Kan je hem rechtzetten op een solide ondergrond? Gebruik dan zeker een juiste heftechniek en vraag desnoods hulp. Zoals eerder gezegd krijg je van de shock een stevige dosis adrenaline, maar die kan ook tegen je werken als je je rug of polsen forceert. Je zou de eerste niet zijn die ongedeerd wegkomt van een schuiver om zich vervolgens pijn te doen bij het rechtzetten van de motor.
  • Controleer je machine voor je hem opnieuw start. Lekt er olie of benzine? Staat hij in neutraal? Is je koppelings- of remhendel niet afgebroken? Zijn er onderdelen geplooid? Afhankelijk van de impact van de val (en je technische kennis) kan het een goed idee zijn om even langs de dealer te gaan voor een nazicht, net zoals je zelf bij een harde klapper langs de dokter gaat.

De belangrijkste stap

De wonden zijn geheeld en je tweewieler is weer rijklaar? Dan rest er maar één ding: opnieuw opstappen en genieten van de ongeëvenaarde vrijheid van motorrijden.