Benelli TRK 702 en 702X, de ultieme adventurebikes

Benelli’s TRK 702 platform zal in juli al bij de verdeler staan. Fans van het merk kunnen niet wachten op de komst van deze allroads die met hun 693cc paralleltwin alles in huis hebben om de middenklasse te veroveren en zelfs veel zwaardere motoren het vuur aan de schenen te leggen. Met 75pk bij 8.500 toeren en 68Nm koppel heb je altijd power bij de vleet en dankzij een zithoogte van 825mm en 190mm grondspelling is deze motor geschikt voor rijders van ieder kaliber. Ben jij er klaar voor?

Benelli timmert al enkele jaren fel aan de weg om zich te meten met de grote merken. Daarvoor werkten de ontwikkelaars in Italië enkele slimme platforms uit waarbij rond dezelfde motor en frame verschillende motorfietsen gebouwd worden. Nu het merk een redelijk compleet gamma heeft, wordt de kers op de taart gezet met twee supercompetitieve motoren in de felbevochten middenklasse bij de trails.

De 702 en 702 X zijn twee motoren met een agressieve styling, krachtige motor en alle mogelijke uitrusting die je in 2023 maar van een middenklasser kan verwachten. Net zoals op Benelli’s 502 zien we een prachtige bovenliggende uitlaat die netjes aansluit bij het imposante kuipwerk. De motoren krijgen dubbele LED-koplampen, een ruim bemeten windscherm om je uit de regen te zetten en een klassiek ‘bek’ spatbord voor ritjes in de modder en het zand.

Eén van de opvallende extra’s op deze Benelli’s zijn features zoals een volledig geïntegreerde HD camera onder de koplamp. Daarmee kan je voortaan je avonturen meteen op video opnemen zonder dat je nog naar de winkel moet voor een dure, aparte onboard cam en alle onhandige beugeltjes die er soms bijkomen. Je weet nooit wanneer videobeelden van pas kunnen komen in een ongelukkige verkeerssituatie. Verder zien we ook nog een heel mooi dashboard in de cockpit met daarnaast nog extra’s zoals een verwarmd zadel en verwarmde handvaten - bijna een verplichting in ons klimaat!

Terwijl de 702 zich vooral richt op weggebruik, is de 702 X de zandgapper van de twee. Deze krijgt dan ook een 19” voorwiel met 17” achterwiel en ruigere dualsport banden. Dit is ook weer naar analogie met het 502 platform. Wat betreft de vering en remmen zijn beide motoren uitgerust met een oerdegelijke upside down voorvork en regelbare monoshock achteraan. De remsetup bestaat uit dubbele schijven vooraan met een enkele schijf in het achterwiel en uiteraard is er ook een tweekanaal ABS om in alle veiligheid tot stilstand te komen. Omdat het avontuur nooit ver genoeg kan gaan, beschikken deze motoren over een grote 20l tank waardoor je een gigantische actieradius hebt.

Stevige valbaren, dikke spaakwielen en handkappen zorgen ervoor dat het 702 platform klaar is voor het betere avontuur, de enige vraag die nu nog rest is of jij dat ook bent? Wil je het graag uitzoeken?

Contacteer dan alvast je verdeler om te informeren naar een eerste testrit met de nieuwe vlaggenschepen uit het Benelli gamma!